אימון קוגניטיבי בגיל המבוגר

במהלך תהלך ההזדקנות ובעיקר בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, ניתן לראות תהליכים של שינוי בתפקודי הזיכרון והחשיבה.        קיימים כמה סוגי זיכרון כאשר הפגיעה הבולטת הינה לרוב  בזיכרון המידי ולטווח קצר  וקשיי שליפה מהזיכרון לטווח הארוך.      כולנו מכירים זאת כתסמונת  "על קצה הלשון", אני יודע מה אני רוצה להגיד אך איני מצליח לשלוף זאת מהזיכרון. מצב זה יכול להופיע גם  בגיל צעיר אך הוא רווח יותר בגיל המבוגר. בנוסף, יכול להיווצר קושי בתפקודי החשיבה האקזקוטיביים הדרושים לנו בכדי לבצע פעילויות יום יומיות. פעילויות כגון:  תכנון, יזימה, ארגון, פתרון בעיות, קבלת החלטות, גמישות מחשבתית, דיכוי תגובה  וכו.

ישנן מספר דרכים לביצוע אימון קוגניטיבי, תרגול יכולת החשיבה והזיכרון, אימון תפקודי ולמידת אסטרטגיות.

במאמר זה נתמקד בכל הקשור לאימון קוגניטיבי של יכולות חשיבה וזיכרון.

במספר מחקרים אקראיים ובלתי-אקראיים נמצא קשר בין אימון קוגניטיבי לשיפור ארוך-טווח בתפקוד הקוגניטיבי. למשל, זיכרון הקשור בחשיבה וזיכרון אפיזודי מילולי בחולים עם הפרעה קוגניטיבית קלה. במחקר שנעשה בקרב 2832 קשישים בגילאי 65-96, המשתתפים חולקו ל-4 קבוצות. בכל קבוצה נעשתה התערבות המתרגלת תחום מסוים הקשור לזיכרון או לתפקודי חשיבה. להלן תחומי התרגול של הקבוצות: קבוצה 1- תרגול זיכרון, שהתמקד בזיכרון מילולי. קבוצה 2- יכולת הסקת מסקנות. קבוצה 3- עיבוד מידע וקבוצה 4- קבוצת ביקורת. נמצא כי כל התערבות שנעשתה שיפרה את היכולת הקוגניטיביות של המשתתפים בהשוואה לנק' ההתחלה. כמו כן, במעקב שנעשה נמצא כי בקרב אחוזים גבוהים מהמשתתפים בהם בוצעה ההתערבות נצפה שימור של היכולות למשך כשנתיים.

איך ניתן לבצע אימון קוגניטיבי  בבית 

תרגול של המוח כדרך חיים יכול לסייע במניעה של הידרדרות. מומלץ לבצע תרגולים קוגנטיבים גם באופן עצמאי כחלק משגרת היום-יום. חשוב לציין כי כאשר ישנם קשיים בתפקודי החשיבה או בתפקוד, יתכן ויהיה קושי לבצע תרגול באופן עצמאי ואף יכולה להיווצר תחושת תסכול. על כן, ממולץ להיעזר במרפא בעיסוק שיכול לסייע, להדריך וללמד אסטרטגיות לתרגול נכון.

אימון קוגניטיבי מומלץ

משחקי חשיבה

משחקים אלו אשר הינם חלק משגרת יומם של הילדים או הנכדים מכוונים ולא בכדי לגיל של בין 9-99. וזה הזמן להתחבר לילד שנמצא בכל אחד מאיתנו. משחקים כגון: rush hour. Set. Taki וחתחתול גם אם נראים ילדותיים בעטיפתם החיצונית הינם דרך מצוינת לאמץ את המוח. משחקים אלו דורשים מגוון רחב של יכולות זיכרון, הבנת הוראות, שימור מידע, תכנון פתרון בעיות ועוד. המשחקים מופנים לילדים בכדי שיוכלו לפתוח את היכולות הקוגנטיביות הללו וגם למבוגרים בכדי לאמן ולחדד ו. אפשר לתרגל את המשחקים באופן עצמאי, במסגרות חברתיות או לערב את כל המשפחה בערב משחקים של תחרות ארץ עיר, טאבו ועוד..

אפליקציות

כמעט כל משחק חשיבה שאנו רוצים לתרגל ניתן למצוא גם בווריאציה וירטואלית בה ניתן לשחק באופן עצמאי או מול שחקנים וירטואלים. חלק מהאפליקציות עלולות לעלות כסף או להיות חלקיות וניתן למצוא גירסא נוספת שלהן בשם אחר. לדוגמה, אפלקצית rush hour הינה חלקית ועולה כסף ניתן במקום להשתמש באפליקצית traffic שהינה אותו משחק וללא עלות. בנוסף, ישנן אפליקציות אשר בהן יש מעין תוכנית אימון בה ניתן להתאמן על מספר משחקונים בכל יום. המשחקונים הללו מכוונים לאימון של מגון יכולות קוגנטיביות כגון: קשב, תפיסה מרחבית, תכנון, פתרון בעיות, זיכרון ועוד. והאפליקציה יכולה לבחור עבורכם מה לתרגל בכל יום או שביכולתכם לבחור את התרגולים המועדפים עליכם באופן עצמאי. דוגמאות לאפליקציות כמו: lumosity  brain yoga, word brain.

תרגילי עט ונייר

תשבצים, תשחצים, סודוקו, מצא את ההבדלים ולמעשה כל מה שמופיע בעמוד האחרונים של העיתון בשישי, הינו תרגול מצוין לחשיבה ובעיקר ליכולות השליפה ופתרון הבעיות. תשחצים או תשבצים דורשים לנבור במעמקי הזיכרון ולנסות ולהוציא את הידע הטמון תוך תכנון של אופן הפתרון בכדי שכל האותיות יתמזגו אלו עם אלו. ניתן לקנות חוברות מסוג זה בכל חנות ספרים וממולץ לתרגל.

תרגילי פסיכומטרי

ממולץ למיטיבי לכת הרוצים לאתגר את עצמם!. ישנם אנשים שיתכן ויירתעו רק מלשמוע את המילה פסיכומטרי ולהרגיש כיווץ בבטן, רק מלהיזכר באותם ימים עגומים בהם היה צריך לעמוד במרוץ של פתרון תרגיל מתמטי בפחות מ60 שניות. היופי בהתבגרות שהמרוץ נגד השעון חלף, ועכשיו ניתן להתעמת ראש בראש עם תרגילי הגיון שבהם צריך למצוא מדוע פילים ורודים וארנבים כחולים קשורים זה לזה. תרגולי הפסיכומטרי בדגש על החלקים המילוליים דורשים מאמץ חשיבתי רב ויכולים להוות תרגול מצוין למוכנים לעמוד בכך.

למידה חדשה

האופן הטוב ביותר בו אנו יכולים לאתר את המוח שלנו היא על ידי למידה של נושאים שלא עסקנו בהם במהלך חיינו וידרשו מאתנו מאמץ רב יותר. לימוד של נושאים חדשים יאלץ אותנו להפעיל אזורים במוח שאנו לרוב איננו מאמצים אותם כלל. ניתן לעשות זאת ע"י למידה של קורס בנושא שלא עסקנו בו או למידה של שפה חדשה. אנשים שלרוב הומניים בנטיותיהם יכולים לפנות לתחומים ריאליים וההפך.

המוח הינו שריר וכמו כל שריר אחר בגוף כדי לאמן ולחזק אותו בכדי למנוע הידלדלות וירידה ביכולות שלו.  מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי בניגוד למה שסברו בעבר, המוח שלנו גמיש ומתפתח לאורך חיינו ולכן, כדאי כבר מגיל 40 לבצע אימון למוח, בכדי לשמר את היכולות הקוגניטיביות. הדרכים לתרגול קוגניטיבי הינן רבות  ומגוונות וניתן לשלב אותן כחלק מהיום יום של כל אחד מאיתנו. ניתן גם להפוך אותן לאירוע חברתי ומשפחתי המהווה הנעה ועוזר בשמירה על היכולות שלנו. רוצים לנסות?

פנו אלינו היום ונשמח לסייע!

 

כתבה – שולמית גוטפריד מרפאה בעיסוק

 

 

 

מטפלים בהורה מזדקן/ת וזקוקים לעזרה?

תנו בנו אמון ונחלוק אתכם את האחריות

לייעוץ גרונטולוגי וסיוע בבירוקרטיה השאירו פרטים כאן

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן