מהו משחק?
פעילות בידור ופנאי, המנותקת מצרכי הקיום המידיים, למטרת הנאה או למידה. משחק מלווה את האדם בכל גיל, מקום וחברה. האדם שיחק במשחקים עוד מהתקופה הפרה היסטורית ועד ימינו אלה. המשחק התפתח לאורך השנים בהתאם להתפתחות האנושית וההתקדמות הטכנולוגית, ממשחקי אבנים ועד לאפליקציות של היום. ככל שאנחנו מתבגרים המשחק הופך לנחלת העבר ועלול להיתפס בתודעה כילדותי. מאז כניסתם של מחשבי הטאבלט והאופנה המתחדשת של GAMES NIGHTS, משחקים הפכו להיות נחלת הכלל וכבר אינם פריווילגיה השמורה לילדים בלבד. נדמה שכמעט לכל אדם שברשותו טלפון חכם, ישנו לפחות משחק אחד ולרוב אף יותר.
מבוגרים וילדים כאחד יכולים להנות ממשחקים. משחקים מהווים מקור להנאה, תחרותיות, אתגר מנטלי ואפשרות להתכנסות חברתית. מבוגרים נוהגים לשחק במשחקי קלפים כאלו ואחרים (ברידג', פוקר, רמי ועוד..) או במשחקים המהווים אתגר כגון: תשחץ, חידות וסודוקו. שימו לב שעל משחקי חשיבה או אסטרטגיה רשום מגיל 9-99 והוא רלוונטי לטווח גילאים רחב.
כפי שצוין, אחד מיתרונות המשחק הוא אתגר מנטאלי. על כן, כדאי להבין באופן מעמיק יותר מהם תפקודי החשיבה העיקריים עליהם עובד כל משחק. ניתוח זה יכול לסייע בבחירת המשחק המתאים לצרכים הספציפיים של כל אחד. בנוסף, כיום ישנן גרסאות של משחקי קופסא אשר הוסבו לגרסה וירטואלית (אפליקציות) וניתן לעשות בהם שימוש ובכך לחסוך בעלות הקנייה. עם זאת, יש לציין כי לעיתים ישנם יתרונות במשחק קופסא נוסטלגי. באפליקציות פעמים רבות המשחק הינו יחידני ובכך הפן החברתי והמוטורי נעלם ממנו. בעת בחירת משחק כדאי להתחשב גם להיבטים אלו.
מספר דוגמאות למשחקים שיכולים לסייע באימון של המוח
החלוקה הינה לפי תפקוד החשיבה העיקרי שבא לידי ביטוי בכל משחק. במידה והמשחק נותן מענה על תפקודי חשיבה נוספים וישנה התייחסות לכך בפרוט.
תכנון ופתרון בעיות
RUSH HOUR– בגרסתו המקורית של המשחק ניתן להשיגו הן כמשחק קופסא והן בגירסא וירטואלית או בגרסאות וירטואליות מקבילות כגון: traffic או unblock car. המשחק מובנה לפי 4 דרגות קושי עולות כאשר בכל דרגת קושי ישנן מספר שלבים. יש לציין שהגירסא הוירטואלית של rush hour הינה גרסאת דמו ומציגה דגימה של מספר שלבים בכל דרגת קושי. על כן, במידה ובוחרים באפשרות הווירטואלית כדאי ללכת על אפליקציות מקבילות על אותו עקרון המציעות מגוון רחב יותר של שלבים.
מטרת המשחק: יש להזיז את המכוניות בכדי לחלץ את המכוניות האדומה מהפקק.
תפקודי חשיבה או מוטוריקה נוספים: תפיסה מרחבית, גמישות מחשבתית, ריכוז ובקרה. הגרסה של משחק הקופסא עובדת גם על מוטוריקה עדינה ומניפולציה ידנית .
נסיך ונסיכה– למשחק זה כרגע אין גרסה וירטואלית והוא מצוי כמשחק קופסא בלבד. גם משחק זה מובנה לפי 4 דרגות קושי עולות כאשר בכל דרגת קושי ישנן מספר שלבים.
מטרת המשחק: הנסיך רוצה להגיע אל הנסיכה ובכדי לעשות זאת הוא חייב לבנות קשר שהינו פלס בכדי לעשות זאת. הוא אינו יכול לקפוץ, לדלג או לטפס. על כן, יש לתכנן בהתאם ללוח המשחק איך לחבר או לשנות את מנחי החלקים בכדי להגיע למטרה.
תפקודי חשיבה או מוטוריקה נוספים: גמישות מחשבתית, יצירתיות, קשב וריכוז תפיסה מרחבית ותפיסת עומק, חשיבה לוגיות ומוטוריקה עדינה.
Flow– גרסה וירטואלית בלבד. במשחק ישנן מספר וריאציות שונות של המשחק, שניתן לבחור מתוכן. בכל וריאציה ישנו מספר רב של שלבים בדרגת קושי עולה.
מטרת המשחק– לחבר בין כל הנקודות בלוח באמצעות קווים כך שאף קו אינו חותך את האחר אלא בהתאמה ובזרימה. יש למלא את כל הלוח.
תפקודי חשיבה או מוטוריקה נוספים: גמישות מחשבתית, תפיסה מרחבית, קשב וריכוז.
משחקי זיכרון
חתחתול– משחק קלפים חברתי אשר דורש מספר משתתפים ובעל מספר חוקים. כרגע ללא גרסה וירטואלית.
מטרת המשחק- להחזיק קלפים שסכום ערכיהם הנמוך ביותר. לשם כך, יש לתכנן אסטרטגיה כאשר הקלפים הינם הפוכים ומותר להציץ בהם פעם אחת בתחילת המשחק ולאחר יש לזכור אותם לאורך המשחק.
תפקודי חשיבה נוספים– יכולות חשבונית, תכנון וקשב וריכוז.
משחק הזיכרון– ישנם גרסאות רבות ומגוונות למשחק זה הן כמשחק קופסא והן גרסאות וירטואליות. ככל שישנם יותר קלפים כך עולה דרגת הקושי במשחק.
מטרת המשחק– המשחק מורכב מזוגות זהים של קלפים, כאשר כל משתתף מרים בתורו זוג קלפים ובודק אם מתאימים במידה ולא הופך חזרה. המטרה היא למצוא כמה שיותר זוגות כאשר יש לנסות ולזכור איפה נראו קודם לכן אי אילו מן התמונות.
תפקודי חשיבה נוספים: תפיסה מרחבית וחזותית, עיבוד מידע וקשב וריכוז.
סיימון/simon – המשחק נמצא הן בגרסה וירטואלית והן בגרסה מנואלית. ניתן לשחק באופן עצמאי או קבוצתי.
מטרת המשחק- לוח בעל 4 צבעים כאשר לכל צבע ישנו צליל המאפיין אותו. המטרה היא לזכור את הרצפים של הצבעים והצלילים כאשר בכל שלב נוסף צבע/צליל אשר מעלה את דרגת הקושי ומאתגר את הזיכרון. במידה וטועים יש להתחיל את המחשק מהתחלה.
תפקודי חשיבה נוספים: שמירה על רצף, תפיסה חזותית וקשב וריכוז.
שליפה ויכולות מילולית
עוגת המילים/סוכריות – שתי אפליקציות אלו הינן מקבילות, נמצאות בגרסה וירטואלית בלבד. לרוב מתאים למשחק יחידני כאשר ניתן גם לבצע בתור במידה וחפצים.
מטרת המשחק- המחשב מחלק מספר אותיות מהן צריך להרכיב מספר מילים מסוים אליהם התכוון המשורר. במידה ומוצאים מילים נוספות אליהם לא כיוון המחשב ניתן לקבל על כך נקודות אך, לא לעבור לשלב הבא. על כן, יש למצוא את המילים המדויקות. ככל שעוברים יותר שלבים נוספות יותר אותיות, יש מספר מילים רב יותר וכן, מילים מורכבות יותר בעלות מספר רב יותר של אותיות או פחות שכיחות.
תפקודי חשיבה נוספים: אנליזה וסינתזה, גמישות מחשבתית ויכולות קשב.
ארץ עיר– המשחק המיתולוגי והמוכר אשר מסייע רבות ביכולות השליפה. ניתן לשחק עצמאית אך, לרוב מתבצע באופן קבוצתי וגם מהנה יותר בדרך זו. מצריך דף ונייר בלבד.
מטרת המשחק– אחד מן המשתתפים בוחר אות ועל יתר המשתתפים למצוא מילים המתחילות באות זו לפי קטגוריות שנקבעו קודם לכן (ארץ, עיר, חי, צומח, דומם, מקצוע וכו..). המנצח הוא זה המוצא מילה לכל קטגוריה ואת המילים המגוונות יותר.
תפקודי חשיבה נוספים: זיכרון לטווח הארוך וקטגוריזציה.
טאבו / heads up– טאבו הינו משחק שכעת נמצא רק בגרסה של משחק קופסא בשפה העברית. Heads up- הוא אפליקציה אשר קיימת באנגלית בלבד ואופי המשחק דומה לטאבו. שני המשחקים הללו נועדו למשחק קבוצתי בלבד. בנוסף, לאתגר המנטלי הפן החברתי והתחרותי הינו משעשע ומהווה הנאה רבה בקרב המשתתפים.
מטרת המשחק- המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות המתחרות זו בזו. כל קבוצה מקבלת כרטיסיות עם מספר מילים שעליה לנחש. נציג אחד מתוך הקבוצה צריך לגרום לקבוצתו לנחש את המילים שמופעים בכרטיסיות מבלי לומר את המילה. יתרה על כן, ישנן מילים שהינן טאבו שבהן אסור לו להשתמש בכדי לתאר המילה אליה התכוון. הקבוצה אשר תצליח לנחש יותר מילים בזמן קצוב מנצחת. בגרסה הווירטואלית אופן המשחק דומה רק שאין מילים המוגדרות כטאבו וניתן לתאר המילה מבלי לומר אותה אך, ללא הגבלות.
תפקודי חשיבה נוספים- אנליזה וסינתזה, קטגוריזציה, קשב, עיבוד מידע.
תשחצים– ניתן למצוא היום הן בגרסה המוכרת של תשחץ בעיתון והן בגרסאות וירטואליות (אפליקציות או משחק מחשב). לרוב מבוצע באופן יחדני אך, ניתן לבצע גם בזוג. מספר משתתפים העולה על שניים הינו פחות אפקטיבי ועלול להקשות על הריכוז.
מטרת המשחק – למצוא מילה מתאימה להגדרה או מילה נרדפת למילה הנתונה בתשחץ.
תפקודי חשיבה נוספים– זיכרון לטווח הארוך והקצר, תכנון, פתרון בעיות ועיבוד מידע.
במאמר הנ"ל ניתנו מספר דוגמאות למשחקים שיכולים לסייע בשימור או חיזוק של תפקודי החשיבה והזיכרון. ישנם תפקודי חשיבה נוספים ועוד עשרות משחקים בהם ניתן לעשות שימוש. את האפליקציה heads up שהוזכרה במהלך המאמר המציאה אלן דג'נרס (מנחת talk show מפורסמת מאד בארה"ב). אלן משלבת באופן קבוע במהלך התוכנית שלה משחקים עבור הקהל מתוך הבנה שבסופו של דבר יש בכולנו ילד שרק רוצה לשחק. במהלך התוכנית הקהל משתתף במשחקים שלעיתיים יאתגרו אותם ולעיתיים הינם שטותיים בשביל ליצור אפקט של צחוק והנאה. מתוך ההבנה הזו היא החליטה לפתח את האפליקציה בכדי שגם מבוגרים יחזרו לשחק. אם נצליח לשחרר עכבות ולגלות את הפיטר פן שבתוכנו בנוסף, לאתגר המנטאלי, למשחק יש יתרונות רבים חברתיים ורגשיים שיכולים לסייע בעליה במצב הרוח. בשורה התחתונה משחק הוא פשוט כיף, אז בואו נתחיל לשחק…..
ניתן להצטרף לקבוצות משחקי חשיבה אצלנו במרכז המותאמות לרמה הקוגניטיבית האישית של כל משתתף.
כתבה: שולמית גוטפריד, מרפאה בעיסוק