הזדקנות הסחוס והמפרק

מפרק הברך בנוי מעצם הירך, עצמות השוק, עצם הפיקה, והסחוס ביניהם. עם הזדקנות המפרק פעמים רבות בגיל המבוגר עלול להופיע כאב בברך שהוא תוצאה של שחיקת הסחוס בברך.

אז מהו סחוס?

סחוס הוא סוג של רקמת חיבור שנמצאת בכל מקום בגופנו זהו חומר קשה אך יש לו מידה מסוימת של אלסטיות. הסחוס משמש לעיתים כרקמה שמייצבת איברים איבר כמו אף, אוזן. הסחוס מהווה גם כאיבר  בפני עצמו כגון צינור קנה הנשימה. רקמת סחוס נמצאת גם בקצות העצמות במפרק עצמו. במפרק התפקיד של הסחוס הינו בלימת זעזועים והזנת המפרק.

הסחוס בנוי מתאים  מיוחדים לסחוס הקרויים כונדרוציטים ומנוזל יחודי שמקיף את התאים הללו. הנוזל הזה הוא מה שמזין את המפרק ו"משמן" אותו. נוזל זה, הוא גם מה שמאפשר את בלימת הזעזועים של העצמות במפרק.

עם הגיל, ישנם פחות תאים של סחוס בתוך המפרק וכן פחות נוזל בין מפרקי. פועל יוצא הוא שישנה פחות הזנה של המפרק כך שהמפרק לא "משומן" ואז יש במפרק יותר חיכוך בין העצמות  החיכוך הזה עלול לגרום לשחיקת הסחוס ולכאבים מקומים.

שחיקת סחוס הינה תופעה נפוצה בגיל המבוגר בעיקר במפרקי הברכיים, כיון שמפרקים אלו נושאים בכל משקל הגוף, וכיון שמפרק זה מצוי בשרשרת התנועה, בדיוק באמצע בין כף הרגל לאגן. כך שהזעזועים של התנועה מתנקזים אליו, משני הכיוונים. גם מלמטה למעלה וגם מלמעלה למטה.

כיצד תתבטא שחיקת הסחוס?

שחיקת הסחוס יכולה לא להתבטא בכלל. אדם יכול להסתובב שנים ארוכות ללכת ולעשות ספורט ולא לדעת בכלל כי הסחוס שלו בברך שחוק. לעומתו יש אנשים ששחיקת הסחוס בברך תגרום להם כאבים בברך בזמן עמידה והליכה. לעיתים שחיקת הסחוס עלולה להפוך לדלקת מקומית ולגרום לאודם, חום ונפיחות באיזור.

שחיקת סחוס חמורה, יכולה להגיע גם לשחיקת המפרק כולו ומכאן- לצורך בהחלפת מפרק.

אז….

איך מתמודדים עם שחיקת סחוס בברך?

השוק מלא בנסיונות שונים ובמכשירים שונים לטיפול בכאבי ברכיים. יש הרבה אנשים שיעידו ששיטה זו או אחרת עזרה להם.

אבל ישנן כמה המלצות מאוד פרקטיות-

  1. נעליים נוחות ובריאות – הן נעליים שמייצבות את הרגל, הסוליה שלהן מעט גמישה, והן בעלות תמיכה לקשת הפנימית של הרגל. לא כל נעליים שמשווקות בתור "נעלי בריאות" הן אכן בריאות. נעליים שהנן נעלי עקב ונעליים שהן פתוחות מאחורה (כפכפים) הן לא נעלי בריאות. גם בבית כאשר מסדרים ומבשלים- חשוב לנעול נעליים נוחות וסגורות
  2.  מדרסים- לעיתים כאשר אנו משנים את הדריכה שלנו בעזרת מדרסים- הלחץ בברך פוחת.
  3. בפעילות ספורטיבית. חשוב מאוד להמשיך בפעילות ספורטיבית. הפעילות עצמה מזינה את המפרק ומשמרת אותו אך חשוב שתהיה מתונה. רצוי פעילות ספורטיבית עם פחות נשיאת משקל- כגון שחיה, התעמלות במים, אופניים פילטיס וכו.
  4. מצאו פיזיותרפיסט מקצועי. פיזיותרפיסט אומנם לא יכול לשנות את שחיקת הסחוס עצמה, אולם הוא כן יכול לעזור בשחרור ומתיחת גידים ושרירים מסביב לברך. השחרור הזה יכול מאוד להקל על הכאבים ולעיתים אף לפתור אותם.הפיזיותרפיסט ינחה אותכם גם כיצד לחזק וליצב את השרירים מסביב לברך.
  5. אם ישנם כאבים חזקים- יש להיוועץ ברופא המתאים.
  6. אביזר עזר- הליכון או מקל הם עזרים שמסייעים להוריד את הלחץ ממפרקי הברכיים.

 

יעל צבן מאור, פיזיותרפיסטית – מנהלת הצוות הרב מקצועי

צרו איתנו קשר ונשמח להסביר!

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן