טיפול בהורים מבוגרים – אתגר מורכב ורגשי

שום דבר לא מכשיר אותנו לרגע הזה שבו אנחנו מבינים שההורים זקוקים לנו. כילדים אנחנו מסתכלים על ההורים שלנו ככל יכולים וכמי שאחראים לשלומינו ולרווחתנו. כאשר המצב משתנה וההורה הופך לזה שזקוק לעזרה אנחנו לא תמיד יודעים מה צריך לעשות ואיך. ההתמודדות עם טיפול בהורים מבוגרים היא אחד האתגרים המורכבים והקשים רגשית שאנשים רבים חווים במהלך חייהם. העלייה בתוחלת החיים גורמת לכך שיותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם בתפקיד המטפל, לעיתים קרובות מבלי להיות מוכנים לכך מבחינה רגשית, פיזית או כלכלית.

אחד הקשיים העיקריים בטיפול בהורים מבוגרים הוא ההתמודדות עם השינויים הפיזיים והקוגניטיביים שהם עוברים. ראיית ההורה, שפעם היה חזק ועצמאי, מתמודד עם ירידה בתפקוד ותלות גוברת קשה רגשית ומעוררת גם פחדים רבים באשר לעתיד שלנו, הילדים. יש לדון עם ההורה על נושאים שלרוב לא פתחנו אותם קודם ולקבל החלטות קשות לגבי סידורי מגורים, טיפול רפואי ועניינים כספיים. כל החלטה היא ניסיון לאזן בין צרכי ההורה לבין הצרכים שלנו ושל המשפחות שלנו והיומיום העמוס שכולנו חולקים בעידן הזה.

הטיפול באבא או אמא מבוגרים דורש גם השקעה ניכרת של זמן ואנרגיה, מה שהשפיע על חיינו האישיים והמקצועיים. רבים מאיתנו נאלצים לאזן בין עבודה תובענית, משפחה (ילדים ונכדים שלנו) וטיפול בהורה, מה שיכול לגרום לעומס רב ולתסכול. לטיפול בהורה מבוגר ישנן גם השלכות פיננסיות, כאשר אנו נאלצים לעיתים לצמצם שעות עבודה, לוותר על קידום או אף לפרוש, זמנית או באופן מוחלט מעבודה, דבר המאפיין בעיקר נשים מטפלות.

לבקש עזרה כשזקוקים לה

הקושי גדל כאשר יש צורך לנווט במערכת המורכבת של שירותי הבריאות והטיפול ארוך טווח שהיא מאוד מורכבת ומסובכת כאן בישראל. הילדים המטפלים נדרשים ללמוד חוקים וזכויות להתמצא בביורוקרטיה, לתאם בין ספקי השירותים השונים ולהיאבק לעיתים קרובות בממסד ובקופות החולים כדי להשיג את היחס והטיפול הדרושים. כל זאת תוך התמודדות עם דאגה מתמדת לשלומם של ההורים, שלעיתים משתנה תוך זמן קצר, ביקורים תכופים אצל רופאים או בחדרי מיון, והרצון להבטיח להם את הטיפול הטוב ביותר האפשרי.

לצד האתגרים הרבים, טיפול בהורה מבוגר יכול להיות גם חוויה מעצימה ומלאת משמעות בפרט אם אנחנו לומדים להיעזר ולהעביר חלק מהקושי לאנשי מקצוע שיסייעו לנו. זוהי הזדמנות לבטא אהבה והערכה, להחזיר טובה על שנים של טיפול וגידול, וליצור זיכרונות יקרי ערך. חשוב שאנחנו הילדים המטפלים נדע שאפשר לבקש עזרה כשזקוקים לה, בין אם ממשפחה וחברים או משירותי תמיכה מקצועיים. טיפול בהורים זקנים הוא מסע מאתגר, אך עם הכלים והתמיכה הנכונים, זו יכולה להיות אחת החוויות המשמעותיות והמתגמלות ביותר בחיים.

כיום, עם העלייה בתוחלת החיים ובשיעור הזקנים באוכלוסייה, יש התפתחות גדולה באנשי המקצוע, מעולמות הגריאטריה והגרונטולוגיה, אשר יכולים לתת מענה לכל שאלה, לחסוך בבירוקרטיה, לתת טיפול מיטבי המשלים את הטיפול הניתן בקופות החולים ואף לחסוך בילוי שעות ארוכות בהתרוצצות בין רופאים ואשפוזים. מקצוע ניהול הטיפול בזיקנה מתפתח ונותן כלים ותמיכה רבה למשפחה המזדקנת, להורים המבוגרים ולילדים, בהתמודדות הארוכה בשנים האחרונות לחיים.

 

צרו איתנו קשר ונשמח להסביר!

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן