הבירוקרטיה הכרוכה בטיפול בהורה מזדקן – מסע מפרך ומתסכל

מאת: ד"ר אמירה פז, גרונטולוגית ראשית במרכז בשיבה בריאה

טיפול בהורה מזדקן כרוך לא רק באתגרים רגשיים ולעיתים פיזיים, אלא בהתמודדות נוספת עם מערכת בירוקרטית מורכבת ומסורבלת. ניווט במבוך של שירותי בריאות, סיעוד, ביטוח ורווחה יכול להיות מתיש ומתסכל, במיוחד עבור ילדים להורים מבוגרים אשר נדרשים לקבל החלטות, לעיתים קרובות תחת לחץ, ובתנאי אי-ודאות.

אחד האתגרים הראשונים שילדים נתקלים בו הוא הצורך להתמצא במגוון רחב של שירותים אשר אינם מרוכזים תחת גורם אחד. כל גורם – בין אם זו מערכת הבריאות, הביטוח הלאומי או מחלקת הרווחה של הרשות המקומית – מתנהל תחת חוקים  ותקנות משלו, שלעיתים קרובות אינם ברורים למי שלא מכיר אותם לעומק. הילדים או בני הזוג המטפלים במבוגרים נדרשים ללמוד שפה חדשה של מונחים מקצועיים, טפסים ותהליכים, תוך ניסיון להבין איזה שירותים עומדים לרשות ההורה ואיך ניתן לקבל אותם.

הבירוקרטיה באה לידי ביטוי בבקשות ומסמכים שנדרש להגיש על מנת לברר זכאות. החל מטפסי בקשה לקצבת ביטוח לאומי, דרך אישורים רפואיים לתביעת ביטוח, ועד ניסוח של מסמכים משפטיים חסרים כמו ייפוי כוח או הנחיות מקדימות או חלילה הפעלה של אפוטרופסות. הטיפול בכל כל אלה דורש זמן, אנרגיה וידע. לעיתים קרובות, אין די בהגשת המסמכים פעם אחת, והמטפלים בהורה מבוגר נדרשים להתעקש, לעקוב אחר התקדמות הבקשות ולהגיש עוד ועוד מסמכים.

מימין,ד"ר אמירה פז, גרונטולוגית ראשית במרכז בשיבה בריאה יחד עם אמה, משמאל: ד"ר רון בן יצחק, גריאטר ראשי במרכז
מימין,ד"ר אמירה פז, גרונטולוגית ראשית במרכז בשיבה בריאה יחד עם אמה, משמאל: ד"ר רון בן יצחק, גריאטר מנהל רפואי

 

מי מתכלל את הטיפול בהורה שלי

אתגר משמעותי נוסף הוא הצורך לתאם בין גורמים שונים המעורבים בטיפול. מערכת הבריאות מפנה לגורמים שונים בתוך המערכת רופאים שונים, תחנת אחיות, מטפלים, בתי חולים ומרפאות שונות, כל אחד עם שעות הקבלה והנהלים שלו. בהיעדר גורם מתכלל במערכת, על בני הזוג או הילדים המטפלים מוטלת המשימה לדאוג לכך שהמידע עובר בין הגורמים השונים, לקבל הפניות לטיפולים השונים, לוודא שהם מתבצעים כנדרש ושהטיפול הניתן להורה הוא הולם ומתואם. לרוב אין בידי בני המשפחה המטפלים מספיק ידע או ניסיון לדעת האם נעשה המיטב עבור המטופל.

לא פעם אנו נתקלים גם בחסמים ובעיכובים בקבלת שירותים חיוניים. תהליכי אישור מסורבלים, המתנה ארוכה לוועדות החלטה או ערעורים על החלטות שליליות יכולים למנוע או לעכב קבלת טיפול רפואי, סיוע סיעודי או תמיכה כלכלית הנחוצים להורה המזדקן. המטפלים מוצאים את עצמם פעמים רבות נאבקים כדי לקבל את מה שמגיע להם ולהוריהם על פי חוק. הדוגמה השכיחה היא היחידה לטיפולי בית בקופות החולים שלמרות שההורה כבר סיעודי ומתקשה לצאת מן הבית, לא תמיד ניתן לקבל את הזכאות להן וגם כאשר האישור המתקבל על בן המשפחה לוודא שניתן הטיפול הרצוי ולפקח על ההתנהלות.

לעיתים, הטיפול בהורה מבוגר מציב את הילדים המטפלים בפני דילמות מוסריות. לדוגמה, הצורך לעמוד בקריטריונים נוקשים דוחף את בני המשפחה המטפלים לתאר את מצבו של ההורה כגרוע יותר ממה שהוא באמת, או לחשוף פרטים אישיים ורגישים. המתח בין הצורך לספק להורה את הטיפול הטוב ביותר, לבין הצורך "להתאים" את המציאות לדרישות המערכת, יכול להיות מתיש נפשית. לעיתים קרובות, יש גם התנגדות של המטופל המבוגר או המטופלת לקבל עזרה, לדוגמה מטפלת סיעודית, והקונפליקט בתוך המשפחה בשל הדאגה להורה גדל.

תמיכה לבני משפחה מטפלים

 

לאור מה שתואר, חשוב להכיר שיש כיום, ענף צומח של שירותים שיכולים לסייע ולעמוד לרשות המטפלים במסע הבירוקרטי והטיפולי שנמשך לעיתים על פני שנים רבות. בנוסף לארגונים שונים, כמו עמותות לזקן או חברות סיעוד שיכולים לספק ייעוץ והכוונה בהתמודדות עם המערכת יש גם מנהלי טיפול מקצועיים (גרונטולוגים או עובדים סוציאליים) אשר יכולים לסייע למשפחה המזדקנת בניווט במערכות השונות, בהפניות לגורמי מקצוע ובהגשת בקשות בזמן הנכון. אנשי מקצוע אלה יכולים לסייע גם לבני המשפחה בהדרכה, תמיכה נפשית ולהיות מקור חשוב למידע, ניסיון ותחושת התמודדות טובה.

 

צוות הטיפול המקצועי במרכז בשיבה בריאה
אנשי צוות במרכז בשיבה בריאה

בישראל כיום, יש צורך בשיפור ופישוט של תהליכי הבירוקרטיה הכרוכים בטיפול בהורים מזדקנים. עד שהגופים השונים, כמו קופות החולים, הביטוח הלאומי והרשויות המקומיות, ישתפו פעולה כדי ליצור מערכת אינטגרטיבית ונגישה יותר למטפלים ולמשפחותיהם, ניתן להיעזר באנשי מקצוע שמכירים את הדרך.

המערכת הבירוקרטית הקשורה לטיפול בהורים זקנים היא מורכבת ומאתגרת, אך ההתמודדות איתה היא חלק בלתי נפרד מתפקידם של המטפלים. עם ההכוונה והתמיכה הנכונים, ועם מחויבות עתידית  לשיפור המערכת לטובת המטפלים והמטופלים, ניתן להקל על הנטל ולאפשר להם להתמקד במה שחשוב באמת – מתן הטיפול והאהבה הטובים ביותר להורים האהובים.

ובנימה אישית, כאשר הפכתי להיות גרונטולוגית, התבוננתי על כל הידע שצברתי באופן תיאורטי, כבת להורים צעירים יחסית ומתפקדים. ברבות השנים הפכתי גם אני לבת מטפלת וכל הידע והניסיון לא הכינו אותי לתחושת העומס, הקושי בניווט ותחושת התסכול במסע הטיפול בהורי. יחד עם הרצון לעשות הכל למען הורי, למדתי להקשיב לרצונות שלהם ולכבד את הדרך בה הם בוחרים לצעוד. היום, גם אני למדתי להיעזר באחרים, לקנות ידע שאין לי ולתת למומחים השונים להוביל את הדרך.

כתבה: ד"ר אמירה פז, גרונטולוגית

תנו בנו אמון ונחלוק איתכם את האחריות

צרו איתנו קשר ונשמח להסביר!

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן