הכל על קצבת הסיעוד של הביטוח הלאומי ב-2024

כל ההטבות והיתרונות של קבלת קצבת הסיעוד מהביטוח לאומי

מאת: ניצן חי, עובד סוציאלי

מהי קצבת הסיעוד?

קצבת הסיעוד החלה את דרכה עם אישורה בכנסת בשנת 1980 אך הפעלתה החלה רק בשנת 1988 כחלק מחוק הביטוח הלאומי. לאורך השנים ועד היום השתנו ועודכנו סעיפים רבים בקצבה, החל משינויים הנוגעים לקבלת הזכאות ועד הרפורמה הרחבה בתחום בשנת 2018 . גמלת הסיעוד על כל היבטיה, הקריטריונים המלאים לזכאות וכן אופן מתן הגמלה מצויים כולם בסעיפים 224 – 234 בחוק הביטוח הלאומי נוסח משולב משנת 1995 בהם כל אדם יכול לעיין.

מדי פעם נוספים תיקונים ועדכונים לסעיפים ולכן חשוב להתייעץ עם איש/אשת מקצוע כגון עובדים סוציאליים וגרונטולוגים העוסקים בתחום, על מנת ללמוד איך להגיש התביעה ומה ניתן לקבל בעדה.

מי זכאי/ת לקבל קצבת סיעוד?

על מנת שמבוטח יוכל לקבל קצבת סיעוד יש לעמוד בקריטריונים תפקודיים – רפואיים וכן בקריטריונים כלכליים. בפן התפקודי מדובר על קשיים אשר רובם נמדדים בסולם מקצועי הנמצא בשימוש רחב הנקרא ADL (תפקודי היומיום).

מדידה זו כוללת מגוון תפקודים יומיומיים כגון:

  • היכולת לעבור משכיבה לישיבה ולעמידה
  • קשיים ביכולת הניידות
  • קושי להתלבש ולהתפשט
  • קושי להתרחץ במקלחת
  • קושי באכילה או שתיה
  • אי שליטה על סוגרים

בנוסף לקושי תפקודי, ניתן לקבל הגמלה גם אם קיימים קשיים בפן הנפשי כמו הפרעות במצב הרוח, דיכאון, הסתגרות חברתית וקושי בהבניית סדר שבועי, או בפן הקוגניטיבי החל מירידה קלה בזיכרון ועד דמנציה עם ביטויים של חוסר התמצאות בזמן, במרחב, בשיפוט ובתבונה אשר מצריכים השגחה רציפה.

אישורים על מצבים ותסמונות אלו לעיל ניתן לקבל באמצעות ביצוע של הערכה גריאטרית כוללנית אשר בוחנת את יכולותיו וקשייו של האדם בכל ההיבטים.

הקריטריון הכלכלי

תנאי זכאות נוסף והכרחי הינו התנאי הכלכלי. גם אם מבוטח הינו במצב סיעודי מתקדם עם קשיים משמעותיים בתפקודים הפיזיים, הנפשיים או הקוגניטיביים, אבל הוא בעל הכנסות שעולות על הרף המקסימלי הוא לא יוכל לקבל גמלת סיעוד מביטוח לאומי.

הרף העליון למי שמתגורר לבדו הינו 17,145 ש"ח בחודש ולמי שחי שנשוי הרף העליון הוא 25,718 ש"ח. ההכנסה תחושב על פי תדפיסי העובר ושב בחשבון הבנק האישיים/משותפים שלושה חודשים אחורה מיום הגשת התביעה.
חשוב לציין שישנן הכנסות שלא נלקחות בחשבון זה, כגון הכנסה מביטוח סיעודי, כל הקשור לניצולי שואה, ותגמולי ניידות ממשרד הבטחון. כמו כן, אדם המשכיר דירה אך גם שוכר -ההכנסה תקוזז אל מול ההוצאה (גם הוצאה על דיור מוגן תחשב כהוצאה על שכר דירה).

הטבות נוספות למקבלי קצבת סיעוד

חשוב לדעת שקבלת קצבת סיעוד עשויה להוביל לזכאות לקבלת הטבות, הנחות ואישורים נוספים. למשל, אדם המקבל מעל 4.5 נקודות תלות על רקע תפקודי, יכול להגיש בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה ובסבירות גבוהה לקבל היתר להעסקת עובד/ת זר/ה.
גם פה, מומלץ להתייעץ עם עובד סוציאלי או גרונטולוג על מנת לוודא שכל המסמכים הנדרשים בידכם טרם הגשת הבקשה. כמו כן, למקבלי הקצבה ניתנת הנחה משמעותית בתשלומי הארנונה, החשמל והמים.

הטבה נוספת שיקבל הזכאי לקצבה היא פטור מתשלום עבור מלווה במקום ציבורי (למשל מוזיאון), ואף פטור מהמתנה בתורים לזכאים ברמות 3 עד 6. במקביל, זכאות ברמות הגבוהות (5 ו 6) עשויה לנבא זכאות להפעלת פוליסת הביטוח הסיעודי, ככל שקיימת, בחברות הביטוח הפרטיות.

ניצן חי, עובד סוציאלי

מחסום הסטיגמה

היבט חשוב שלא תמיד מקבל מספיק דגש הוא השם הנבחר לקצבה – 'קצבת סיעוד'. שם זה לאו דווקא הולם נכונה את קהל הזכאים, ומצב זה מהווה לא פעם מחסום בפני מבוטחים להגיש תביעה ולקבל הגמלה שכן אינם סבורים שהנם 'סיעודיים'. לדוגמא, תנאי הזכאות לקבלת הגמלה כוללים גם תופעות כגון ירידה במצב הרוח, חרדה ודיכאון וכאמור מבוטח החווה קשיים אלו בלבד אינו 'סיעודי' בלשון העם. שם קצבת הסיעוד כולל בתוכו סטריאוטיפים וסטיגמות אשר גם הם עשויים להוות מכשול משמעותי להגשת התביעה ובעלי השפעה פסיכולוגית שלילית על מקבליה. לדוגמא מחשבות כגון 'מה זה אומר עלי אם אני מגיש תביעה לגמלת סיעוד' ימנעו ממבוטחים רבים לפנות לבקשת קבלת הגמלה, ואף לגרום לאחרים שכבר מקבלים אותה תחושות קשות: מנמיכות עד הדרה עצמית ממעגלי חברה 'שאינם סיעודיים'.

יחד עם זאת, חשיבותה של גמלת הסיעוד היא באפשרות המבוטח הזכאי לקבל סיוע מהמדינה במגוון דרכים, ביניהם תגמול כספי משמעותי.
מאז הרפורמה בשנת 2018 ניתן לקבל הקצבה ב 6 רמות ובהתאם לכל רמה יקבל המבוטח/ת כמות 'יחידות שירות' באמצעותם יוכל לבחור בשירותי הקצבה.
אותו סל שירותים כוללים סיוע בכסף למי שמעסיק/ה עובדים זרים, סיוע ביתי ע"י מטפל/ת ישראלים (שיכולים להיות גם בני משפחה מקרבה ראשונה), ביקורים במרכז יום, שרותי כביסה, מוצרי ספיגה וכן התחברות ללחצן מצוקה ולשירות קהילה תומכת.

אם להתרכז בפוטנציאל ההכנסה הכספי באמצעות הקצבה, הרי שזכאי הרמה הגבוהה ביותר (רמה 6) שמעסיקים עובד זר יוכלו לקבל 5,565 שח בחודש נכון לאפריל 2023. אומנם עלות העסקת עובד זר גבוהה יותר ועומדת על ממוצע של כ 8,500 שח בחודש, עדיין מדובר בבסיס לתשלום החודשי. במאמרים נוספים באתר תוכלו להכיר אפשרויות להשלמה כספית נוספת לטובת מימון הטיפול באדם המבוגר בביתו, כגון קבלת כספים מפוליסת ביטוח סיעודי דרך חברות הביטוח, זכויות כלכליות לניצולי שואה, החזרים באמצעות ביטוחי בריאות וצמצום הוצאות בעזרת הנחות נכבדות בשירותי הארנונה וחברות החשמל והמים.

 

צרו איתנו קשר ונשמח להסביר!

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן