הפרעות הליכה – שאלות ותשובות

שכיחותן של הפרעות הליכה עולה עם הגיל ומהווה סמן ביולוגי להתפתחות של מחלות שונות.

בגיל 60,  85% מהאנשים הולכים בתבנית נורמאלית ואילו בגיל 85 ומעלה רק 20% ילכו בתבנית הליכה נורמאלית.

מהן הפרעות הליכה ומדוע הן קורות?

הפרעות הליכה אצל קשישים נובעות ממחלות גופניות שונות ומירידה בתהליכי החשיבההמתפתחים על פני השנים. שכיחות הפרעות הליכה עולה ככל שמתבגרים ומהווה סימןלהתפתחות מחלות שונות: מחלת לב, מחלות כלי דם, שברים, דלקת פרקים, מחלותנוירולוגיות כמו מחלת פרקינסון, אירוע מוחי, מחלות חוט השדרה, דמנציה ועוד.

ארבעה מרכיבים נדרשים ליציבות ושווי משקל: עיבוד קוגניטיבי, תהליכים ביומכאניים, תהליכים תחושתיים ואורינטציה במרחב. כל אלה מסייעים לנו לזוז מנקודה לנקודה (להתקדם במרחב) ולהתגבר על מכשולים בדרך.

ההליכה תלויה בכוח שרירים ובגמישות מפרקים, עיבוד אינפורמציה חושית – ראייה ושמיעה, סיבולת לב ריאה, יציבות ושיווי משקל, אולם על מנת לבצע בפועל הליכה אנו זקוקים למשאבים קוגניטיביים.

הליכה אינה פעולה אוטומטית, כפי שנהוג היה לחשוב בעבר, אלא דורשת ניצול תפקודים עילאיים של המוח. חשוב לזכור שהתפקוד הקוגניטיבי משתנה ביחס לגיל. ככל שאנו מזדקנים, נפח המוח שלנו קטן ועימו קיימת גם נסיגה ביכולות החשיבה הכוללות כמו מהירות תגובה, מהירות עיבוד מידע חדש, כושר הלימוד, ירידה בכושר הקשב והריכוז, ירידה בכושר ההתמודדות עם הסחה, יכולת אומדן מרחק ועוד.

אני שמה לב לשינוי בצורת ההליכה של אימי. כיצד אזהה האם היא סובלת מהפרעת הליכה?

קיימים ארבעה סוגים של הפרעות הליכה:

  • הליכה זהירה – הליכה הססנית הנובעת מהזדקנות המוח.
  • פחד מנפילה יכול לגרום אפילו להימנעות מהליכה או להליכה איטית.
  • הליכה על בסיס רחב או צר – הליכה בפישוק רגליים או בצעדים צמודים יכולה להיות ביטוי למחלות של מערכת העצבים המרכזית על רקע ניווני או ווסקולארי.
  • הליכה פרקינסונית – הליכה בדשדוש רגליים, כמו הליכה בבוץ טובעני ולסירוגין הופעה של קיפאון בתנועות. צורת הליכה נוספת בקטגוריה זו היא הליכת מרוץ , כאשר האדם מתחיל לרוץ עם נטייה קדימה, ריצה אחרי מרכז הכובד.

אבי אובחן בסובל מהפרעת הליכה, באלו אמצעים ניתן לעזור לו?

בהפרעת הליכה ניתן לטפל באמצעים הבאים:

  • טיפולים תרופתיים
  • טיפולים פיזיקאליים לחיזוק כוח שרירים, לשיפור היציבות, שיווי המשקל וטווחי התנועה.  פיזיותרפיה תעזור גםבהתאמת אביזרים להליכה כגון : מקל, הליכון, הליכון גלגלים וסד.
  • יעוץ ריפוי בעיסוק להתאמות דיור הקשורות בהגבהת השירותים, המיטה והכסא, שיפור תאורה בדרך לשירותים, הרחבת פתחים והתקנת ידיות ומאחזים.
  • טיפולי עזר היכולים להועיל הם: גירוי מקצב – תרגול בעזרת מכשיר חיצוני הנותן מקצב להליכה. זהו גירוי שמיעתי – ריתמי, המשפר את מהירות ההליכה, תבניתה ובטיחותה. שימוש בטכניקת מציאות מדומה על ידי שימוש בתוכנת מחשב המתחברת למשקפיים מיוחדים שמדמים הליכה בין מכשולים וכך מאמנים את המטופל להליכה בטוחה והתמודדות עם מכשולים בדרך.

האם יש תרופות שעשויות לעזור לי להתמודד עם הפרעת הליכה?

שימוש בתרופות כגון ריטאלין המחזק את הקשב וכושר הריכוז או טיפול בתרופות אנטי דיכאוניות לסובלים מדיכאון, משפרות את המוטיבציה להליכה ואת איכות ובטיחות ההליכה. טיפול בתרופות לדמנציה ולהאטת הירידה הקוגניטיבית, משפרות את תהליכי החשיבה.

כיצד אוכל להתמודד עם הפרעת הליכה ולהימנע מנפילות?

  • הימנעות ממצבים של כפל מטלה – בזמן הליכה לא מומלץ לבצע פעולה נוספת בו-זמנית, למשל בזמן הליכה ובמיוחד בזמן חציית כביש, יש להימנע מלשוחח בטלפון הסלולרי, פעולה שדורשת משאב של קשב עבור כל פעולה (החלטה לחציית הכביש, הליכה והקשבה לשיחה בטלפון ומענה הולם). ליתר דיוק – קשב "מורכב" הכולל פיצול הקשב וחלוקתו. הפיצוי האוטומטי מתבטא במהירות הליכה  איטית יותר כי משאב הקשב "מוצף". במצב זה אנו עלולים לא להגיב למכונית מתקרבת וכן עלולים לקבל החלטה לא נכונה המתייחסת לזמן חציית הכביש. באותה מידה מומלץ לא לדבר בעת ההליכה במדרכה עם מכשולים שונים.
  • שיפור משאבי הקשב על ידי אימון קוגנטיבי – על ידי פיתרון תשבצים, סודוקו וכו'.
  • הארת המסדרון בדרך לשירותים בלילה.
  • הימנעות מהיתקלות במכשולים בדרך – כמו מדרכות מורמות, בורות, עמודים, חפצים.
  • שימוש במבט סורק בעת הליכה – כדאי לשלב הסתכלות לאופק עם הסתכלות לטווח של המטר הקרוב.
  • נעילת נעליים נוחות להליכה – לא כדאי לנעול נעלי עקב  המשפיעות על מרכז הכובד שלנו ולא כדאי לנעול נעליים פתוחות המשפיעות על היציבות, אלא נעל סגורה ועדיף נעלי ספורט.
  • ריקודים הם פעילות המטיבה עם הכישורים הנדרשים להליכה – למצב הרוח, לשיפור היציבות, כוח השרירים, שווי המשקל, שיפור סיבולת לב – ריאה וגמישות.
  • תרגול הליכה על הליכון חשמלי בבית או בחדר הכושר– תומך אף הוא בכישורים הנדרשים להליכה.
  • תרגול טאי-צ'י מחדד את הקשר שבין המוח, הגוף והתנועות. הטכניקה עוזרת לשילוב פרמטרים פסיכולוגיים (רגיעה והפגת מתחים) עם פרמטרים קוגניטיביים (קשב וריכוז) ופרמטרים ביו – מכאניים ומחזקת את שווי המשקל.
  • פעילויות המחזקות את תפקודי הארגון והניהול כמו לימוד גמרא, מדיטציה, נגינה ולימוד שפה חדשה.

מדוע חשוב לטפל בהפרעת הליכה?

הפרעת ההליכה מעלה את הסיכון לנפילות.

ככל שאנו מתבגרים נפילות עלולות לגרום לפגיעות חמורות יותר. יתרה מכך, נפילות הן הסיבה החמישית לתמותה בגיל השלישי.

במרכז בשיבה בריאה אנו מציעים טיפולים שונים להתמודדות עם הפרעת הליכה – פיזיותרפיה אישית, אימונים קבוצתיים, מערכת GaitBetter ואימוני כושר אישיים עם ספורט טרפיסטים.

על מנת לכם תרגול ואימון פנו אלינו והתייעצו עם פיזיותרפיסטית מנוסה בעלת ידע ומומחיות בתחום הגריאטריה

צרו איתנו קשר ונשמח להסביר!

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן