ירידה בצריכת מזון בקרב קשישים

ירידה בצריכת מזון בקרב קשישים ותת תזונה

במבוגרים, קיימת ירידה בצריכת האנרגיה (INTAKE) המתבטאת בירידה בצריכת כמות / נפח המזון ותכולה קלורית.

לתופעה הטבעית של הירידה בצריכת המזון הוצעו הסברים שונים ביניהם ירידה בפעילות הגופנית (תצרוכת אנרגטית חיצונית) ובתצרוכת האנרגטית הפנימית הדרושה לתהליכי עיכול וספיגה פנימיים בגוף.

הזדקנות מוצלחת (SUCCESSFUL AGING) הינה הזדקנות שבה יש מתאם בין הירידה בצריכה לירידה בתצרוכת. אולם, באחוז ניכר מהמבוגרים, הירידה בצריכת האנרגיה גדולה מהירידה בתצרוכת האנרגטית, ולכן התוצאה היא ירידה במשקל.

ירידה במשקל אצל מבוגרים הינה גורם התמותה הנפוץ ביותר.

נתונים סטטיסטיים מחו"ל מצביעים על כך שבקרב מבוגרים החיים בקהילה, כ-30%-50% צורכים פחות מכמות הקלוריות והחלבון המומלצים וכ-30% נמצאים בתת משקל. במוסדות סיעודיים אחוז הקשישים הנמצאים בתת משקל עולה עד 65% וכ-30% מהם נמצאים בדרגת תת תזונה חמורה.

ירידה בצריכת מזון (כלומר, בהכנסת האנרגיה) במבוגרים היא הן על רקע פסיכולוגי-התנהגותי, סוציאלי-חברתי ורפואי והן על רקע שינויים פיזיולוגיים הקשורים לגיל. כל הגורמים הללו, מפרים את האיזון בין ההכנסה להוצאה (תצרוכת אנרגטית) וגורמים להתדרדרות במצב התזונתי עד לתת תזונה.

גורמים לירידה בצריכת מזון אצל קשישים

גורמים התנהגותיים

  1. שינוי בצריכת אבות מזון – אכילת יתר של פחמימות ופחות שומן עקב: 
  • פחד מאכילת שומנים הקשור למחלות מטבוליות (שומנים בדם, מחלות לב, סוכרת)
  • עלייה בהעדפה לטעם מתוק
  • תחושת כובד ומלאות לאחר אכילת שומנים
  1. אכילה איטית והפחתה בנטייה לאכילת חטיפים בין הארוחות – קשישים אוכלים יותר לאט, ארוחות קטנות יותר ללא ארוחות ביניים (בהשוואה לצעירים). 

גורמים סוציאליים

  1. כסף – הבעיה יכולה להיווצר על רקע מחסור (עוני) או חסכנות. ההעדפה שכיחה היא לקנות תרופות או לחסוך על חשבון רכישת מזון מתאים בכמות מתאימה (אם כבר קיימת קניית מזון – רוכשים מוצרי יסוד כגון שמן, סוכר ומשקיעים פחות ברכישת מוצרים בעלי ערך תזונתי גבוה יותר). יש נטייה לחסכנות יתר פתולוגית ושימוש לא מושכל בכסף (לדוגמא: קניית מתנות לנכדים על חשבון קניית מזון). חיסכון שכיח נוסף  הוא באמצעי אכילה (שיניים תותבות, גשרים, שתלים). 
  2. נגישות למזון – קושי בהגעה למקום ממכר קרוב (מכולת, סופר, ירקן, שוק), קושי בסחיבה והעלאת המזון הביתה, חוסר מודעות למוצרים חדשים (למשל: מזונות מועשרים או פונקציונליים), חוסר יכולת לאחסן מזון באופן נאות.  
  3. בדידות –  המבוגר הבודד לא רוצה לאכול לבדו, משקיע פחות זמן בהכנת מזון רק לעצמו ונוטה לאכול מ"שאריות מזון" (LEFT-OVERS), וירידה בהכנה וצריכה של מזון "חם". 

גורמים פסיכולוגיים

  1. דיכאון הינו הגורם השכיח ביותר המתקשר עם ירידה בצריכת מזון וירידת משקל עד כדי תת תזונה. דיכאון הוא מחלה אורגנית של המוח עם משמעות חברתית ומשפחתית. הדיכאון יוצר מצב של התרופפות הרשת החברתית של הקשיש, הפחתת התקשורת עם הסביבה (משפחה וחברים) וירידה במוטיבציה לחיים והישרדות.  
  2. מצבים פסיכיאטריים שונים המביאים לשינוי בתאבון וירידת משקל, לדוגמא: דמנציה, פרנויה, מניה, חרדה והיעדר תחושת שליטה, חרדה קיצונית, מחשבות-שווא, האלוצינציות.  

גורמים רפואיים

  1. עלייה בקצב חילוף חומרים ותצרוכת אנרגטית – עקב מחלות שונות כמו סרטן, פרקינסון, זיהומים ודלקות כרוניות.  
  2. הפרעה ב-פרספציה: ירידה בחוש הטעם והריח (חדות וסף) כחלק מביטוי לתסמונת או מחלה או טיפול תרופתי (תרופות הגורמות ליובש בחלל הפה ופגיעה בחוש הטעם, סינוסיטיס כרונית הגורמת לפגיעה בחוש הריח). 
  3. בעיות לעיסה ובליעה – פגיעה ביכולת האורגנית (הפיזיולוגית) לצריכת מזון דרך חללל הפה (מחלות חניכיים וחסר שיניים). 
  4. ירידה בספיגה – חסר באבות מזון חיוניים ומאזן אנרגיה שלילי כתוצאה מירידה בספיגה במערכת העיכול העליונה. 
  5. מחלות כרוניות – ירידה ביכולת האכילה על רקע כאב או מוגבלות (לדוגמא: רעד במחלת פרקינסון, נוקשות בפרקי הידיים במחלות מפרקים, מיוזיטיס, או ארתריטיס כרונית). 
  6. ריבוי תרופות (POLYPHARMACY) – גורם לשינויים בתאבון, בחישת טעם וריח, בספיגת המזון ולתופעות לוואי של מערכת העיכול: עצירות, שלשולים, הקאות, בחילות, תחושת שובע מוקדמת. ריבוי תרופות עלול להוביל גם לאינטראקציות בין תרופות ומזון ותתכן פגיעה הן בפעילות התרופה והן ביכולת להפיק מהמזון את המרב.  
  7. דיאטות רפואיות – הגבלות תזונתיות של סוכר, שומנים או הגבלה כלייתית עלולות להביא את הקשיש להגבלת יתר עקב: בלבול, פחד לאכול מה שאסור, חוסר ידע לגבי מה מותר ואסור, צורך ברכישת תחליפים יקרים (ואז לא קונים ולא אוכלים).  
  8. אנורקסיה של הזקנה – אוסף שינויים פיזיולוגיים והורמונליים במערכת העיכול ובדם המשפיעים על בקרת תאבון והכנסת אנרגיה (ראה מאמר נפרד).

חשוב לזכור: בגיל המבוגר, יש צורך להסיר חלק מהמגבלות התזונתיות אך מהלך זה לא תמיד מתבצע על ידי הגורמים המטפלים. בנוסף, הקשיש אינו מקבל הסבר נאות לסיבת השינוי והסרת המגבלות ולעיתים ממשיך בצורה הידועה לו (והנראית לו בטוחה יותר). לדוגמה נושא צריכת ביצים, המשמשות כמקור לחומצות אמיניות חיוניות במיוחד בגיל המבוגר. מבוגרים "סוחבים" המלצות ישנות מגיל הביניים להגבלה בצריכת ביצים שלא לצורך.

תת תזונה

הירידה בצריכת רכיבי המזון עלולה להוביל לתת תזונה.

הגדרת תת תזונה:

קיימות הגדרות רבות למושג אך מקובל להגדירו כמצב המתאפיין בפגיעה בתפקוד הגוף על רקע של חוסר איזון ברכיבים תזונתיים (בד"כ, חסר בקלוריות, חלבון וויטמינים).

התסמינים המוקדמים של תת תזונה אינם ספציפיים ויכללו בדרך כלל עייפות חולשה וירידה בכוח השריר.

תת תזונה היא הגדרה העונה ל- 5% ירידה במשקל במשך 3 חודשים או ירידה של כ- 10% במשקל במשך 6 חודשים או לחלופין – 18.5 > B.M.I.

תוצאות של תת תזונה מתקדמת

  1. איבוד משקל  
  2. התייבשות 
  3. ירידה בעמידות לזיהומים (חשיפת יתר) 
  4. האטה בתהליכי ריפוי שונים 
  5. עלייה בהיארעות פצעי לחץ והפרעה בהחלמתם 
  6. דיכאון וחרדה 
  7. אפטיה 
  8. איבוד עצם ועלייה בהיארעות שברים בגפיים ואגן עם סיבוכים  
  9. הפרעות בוויסות הורמונלי ובתפקוד מערכת החיסון 
  10. הפרעות מטאבוליות כתוצאה ממחסור ברכיבי מזון (מחסור ב-ברזל או  ב-ויטמין 12 B הגורמים לאנמיה) 
  11. עלייה בסיבוכים ובתמותה לאחר ניתוחים 
  12. ירידה במסת הגוף הכחוש – כלומר אובדן שריר (סרקופניה) וירידה בתפקוד

על מנת להתמודד עם המשמעויות של ירידה בצריכת מזון בקרב מבוגרים, יש להיוועץ באיש מקצוע.

חשוב מאד להיוועץ באיש מקצוע בתחום התזונה עם מומחיות בגריאטריה כדי שניתן יהיה לקבל מענה תואם ומקיף לכלל הגורמים שעשויים להוביל לירידה תיפקודית ומנטאלית וקשורים במצבו התזונתי של המבוגר.

חלק מהגורמים המתוארים לעיל הם הפיכים, ועל כן ניתן לסייע ולשפר את המצב התזונתי לאחר אבחון מתאים וקביעת התפריט ההולם את מצבו של המבוגר הסובל מתת תזונה.

נכתב ע"י: ענת דימנטמן, MHA, BSC, דיאטנית קלינית

בשיבה בריאה אנו מציעים שירות התאמת תפריט אישי וייעוץ תזונתי על ידי תזונאי/ת קליני/ת  מומחה בגריאטריה.

מצב תזונתי מאוזן חשוב לכל אדם. בגיל המבוגר המצב התזונתי קריטי ועשוי להיות גורם מכריע בהתאוששות ממצבי חולי שונים ובהתדרדרות רפואית.

התזונה בגיל המבוגר מקבלת התייחסות שונה מזו שאליה התרגלנו במהלך החיים. שינויים פיזיולוגיים המתרחשים עם הגיל, משפיעים על התזונה ומושפעים במידה רבה מתזונתנו. למשל אם במהלך חיינו התרגלנו לצרוך מזון דל שומן על מנת לשמור על הגזרה והבריאות, בגיל המבוגר בשל התדלדלות השרירים הנורמטיבית, לעיתים עדיף לצרוך מזון בעל ערכי שומן גבוהים יותר על מנת למנוע תת תזונה.

על מנת לקבל תפריט מותאם אישית פנו אלינו והתייעצו עם תזונאי/ת קליני/ת בעל ידע ומומחיות בתחום הגריאטריה

מטפלים בהורה מזדקן/ת וזקוקים לעזרה?

תנו בנו אמון ונחלוק אתכם את האחריות

לייעוץ גרונטולוגי וסיוע בבירוקרטיה השאירו פרטים כאן

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן