הדרכת תעסוקה עד הבית

חוסר מעש בדמנציה

דמנציה הינה תסמונת הכוללת פגיעה נרחבת ביכולות החשיבה כמו זיכרון, קשב וריכוז, התמצאות בזמן ובמקום, ושפה (דיבור, קריאה, כתיבה). הגורם השכיח ביותר לדמנציה היא מחלת האלצהיימר. שכיחות הדמנציה עולה עם הגיל ובגיל 85 היא נאמדת על כ-30%.

הירידה ביכולות החשיבה עלולה לפגוע תחילה ביכולות האדם לעבוד, ללמוד או להתנדב, לבצע תפקודי יום-יום מורכבים כמו נהיגה או ניהול חשבון בנק ואף ביכולת לקיים אינטראקציות חברתיות מורכבות. עם התקדמות המחלה, גם תפקודי היום-יום הבסיסים, כמו יכולת האדם להתקלח, להתלבש, לאכול ולדבר מתדרדרים ונדרש סיוע לביצועם.

אצל רבים מהלוקים בדמנציה התסמונת לא מופיעה לבדה, אלא יחד עם מחלות כרוניות נוספות, קשיים פיזיים (בניידות ובמוטוריקה עדינה) וירידה בקלט החושי (שמיעה, ראייה). ליקויים אלו מביאים לתלות גדולה באנשים אחרים, ובצמצום ניכר במידת ההשתתפות האקטיבית בתחומי החיים  השונים.   זקנים רבים מבלים שעות רבות בביתם בישיבה מנומנמת על הכורסא, או בצפייה פאסיבית בטלוויזיה, כשרוב האינטראקציות הבין אישיות שלהם הם עם מטפלים (פורמליים או בלתי פורמליים), סביב תפקודי היום יום.

חוסר המעש שתארתי מוביל לכמה בעיות. ראשית, הוא עלול להביא לתהליך מואץ של דה-קונדישנינג (de-conditioning), מצב שבו חוסר שימוש ביכולות  קוגניטיביות ופיזיות  גורם לניוון ואובדן שלהן. שנית, מצב של חוסר מעש נגרם בשל העדר עיסוקים משמעותיים. ללא עיסוקים משמעותיים אנשים חווים שעמום, בדידות, וחוסר תכלית שיכולים להביא לירידה ניכרת במצב הרוח ואף לדיכאון. לעומת זאת, השתתפות בפעילות משמעותית, המותאמת לתחומי העניין של האדם והמאתגרת במידה הנכונה ('just right 'challenge- מאתגרת אבל מאפשרת לחוות הצלחה, יכולה לגרום להנאה, תחושת קיימות, יצרנות ושייכות. השתתפות תדירה בפעילויות שכאלה עוזרת לשמר את היכולות שנותרו למשך זמן רב יותר.

איך ניתן לספק לאדם עם דמנציה פעילות משמעותית?

מרכזי היום לתשושי נפש הם פתרון מצוין לחוסר המעש. מרכזי היום מספקים מגוון של פעילויות מהנות (פעילות גופנית, הרצאות, עבודות יד ועוד), אשר מותאמות ליכולות הקוגניטיביות של אנשים עם דמנציה. אבל לצערינו מרכז היום לא מתאים לכל אחד. למשל, יש אנשים שהוצאתם הפיזית מהבית מאתגרת מאוד, או אחרים שרוטינת הבוקר שלהם כל כך ארוכה שמרכז היום (הפועל משעות הבוקר עד אחרי ארוחת צהרים) אינו רלוונטי עבורם. יש גם כאלה שהיציאה מהבית מהסביבה המוכרת גורמת להם לחרדה גדולה, לאי-שקט ומעצימה את הפרעות ההתנהגות.

פתרון חלופי, או משלים למרכז היום, הוא הכנסת התעסוקה לבית. מרכז בשיבה בריאה – המתמחה בליווי אנשים בגיל המבוגר –  מנגיש עבורכם שירות ייחודי של הדרכת תעסוקה פרטנית בבית, עם מדריכות תעסוקה מוסמכות. מדריכות התעסוקה של המרכז הן מומחיות בהתאמת פעילויות ליכולותיו הקוגניטיביות, הפיזיות, והחושיות של הזקן, והן יודעות להתאים אותן גם להיסטוריה התעסוקתית של כל מטופל ותחומי עניין שלו. המדריכות משתמשות בפעילויות כמו אפייה, יצירה, התעמלות, מוזיקה, סרטים, משחקי חשיבה, טריוויה, משחקי קופסא, משחקי מחשב ועיתונים, על מנת להפעיל את האדם, להעשיר את עולם התוכן שלו, ולגרות את חמשת החושים.

בשיתוף פעולה חדש ומרגש עם עמותת עמד"א, מדריכות התעסוקה של בשיבה בריאה הוכשרו גם לעבוד עם ערכות "קשרים וכישורים" ו"בכורסא עם פיקסו"– ערכות מקצועית שפיתחה עמותת עמד"א לעבודה עם אנשים עם דמנציה.

האם הדרכת תעסוקה מתאימה גם לאנשים עם דמנציה מתקדמת?

הדרכת תעסוקה בבית מתאימה גם לאנשים עם דמנציה מתקדמת ויכולות קוגניטיביות ופיזיות נמוכות מאוד. מדריכות התעסוקה יודעות לאתר אצל כל אדם את יכולותיו השמורות ולתפור פעילויות מתאימות ליכולות אלו. בנוסף, מדריכות התעסוקה יודעות לזהות את אותן הפעילויות הגורמות לתגובה חיובית (למשל לחיוך) ובהן להתמקד.

העבודה עם אדם החי עם דמנציה מתקדמת מתמקדת בעיקר בגירוי חושי (עבודה עם מוזיקה ורעשנים, קרמים, תבלינים, מסרקים חושיים, מאכלים), וכן פעילויות מוטוריות פשוטות  החוזרות על עצמן או פאסיביות, תוך שימוש בתבניות התנועה הקיימות.

האם חייבים מדריכת תעסוקה כדי להפעיל את בן המשפחה עם הדמנציה?

מדריכות התעסוקה הן מומחיות בהתאמת פעילויות לתחומי העניין ויכולותיו של הקשיש ויש להן רפרטואר עצום של אמצעי הפעלה. כמו כן, הפעלה על ידי מדריכת תעסוקה מורידה את העומס מבני המשפחה או המטפלים, אשר מטבע הדברים עמוסים מאוד בטיפול היום-יומי בזקן (ניקיונות, הכנת אוכל, רחצה וכו') ולעיתים גם קשר טיפולי זה   לא מאפשר לייצר אווירה בטוחה לפעילות מהנה.

עם זאת, להפעלת הזקן על ידי אנשים קרובים ומוכרים יש חשיבות רבה, גם לזקן וגם לקרובים אליו. מעבר ליתרונות אשר הוזכרו מעלה, הפעילות המשותפת מספקת חלופה לתקשורת מילולית, אשר עלולה להיות פגועה אצל אנשים עם דמנציה מתקדמת. קרובים אשר חשים כי כבר אינם יכולים לתקשר עם הזקן באופן מילולי, על ידי שיחה, יכולים להנות מאוד מפעילות משותפת בלתי שפתית.

על כן, כחלק מהשירות הניתן על ידי בשיבה בריאה, קימת אפשרות להכוונה מקצועית על ידי מדריכת תעסוקה לבני המשפחה, כולל שימוש בערכות קשרים וכישורים ובכורסא עם פיקאסו (אשר ניתן לרכוש הביתה), כך   שגם הם יוכלו להפעיל את הזקן בבית.

כמה פעמים בשבוע מומלץ לזקן להיות בפעילות?

ככל שהזקן יעסוק בפעילות משמעותית במהלך השבוע – מה טוב. מומלץ לעבוד עם מדריכת תעסוקה לפחות פעמיים בשבוע. עבודה קבועה ותדירה לא רק מעניקה לזקן   חוויות מהנות, היא גם נותנת מבנה קבוע לשבוע (מעין עוגן עיסוקי) , מעצימה את תחושת ההמשכיות בפעילות (חשוב במיוחד עבור אנשים עם בעיות זיכרון) ותומכת ביצירת קשר משמעותי בין הזקן למדריכה. ככל שניתן,  מומלץ לתגבר את העבודה עם מדריכת התעסוקה על ידי עבודה עם בני המשפחה ו/או המטפל/ת.

 

כתבה ד"ר יפעה ארבל, מרפאה בעיסוק ומנהלת מערך מקצועות הבריאות במרכז בשיבה בריאה.

צרו איתנו קשר ונשמח להסביר!

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן